torsdag 2 oktober 2008

Alliumlökarna är här!
























Foto: Eget

Nu har jag planterat 8 av totalt 28 alliumlökar i mina rabatter (se mitt inlägg från 5 september). I helgen fortsätter jag planterandet. Jag har läst på lite om lökplantering och dessa råd fann jag:

Tumregeln för plantering av lökar är att de ska hamna under jorden tre gånger lökens höjd.

Om en lök är 3 cm hög, plantera den 9 cm djupt. Har du stränga vintrar där du bor, kan 4 x lökens höjd vara berättigat.

Hela undersidan av löken måste vila mot planteringsgropens botten. Löken måste ha direktkontakt med jorden under för att kunna gro.

Täck dem gärna med granris innan vintern kommer.

Är hösten torr - glöm inte att vattna dina nysatta lökar.

Hoppas att lökarna ska trivas hos mig!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men vad flitig du är.. Jag var faktiskt och köpte mig ett gäng hostor på Hannas i dag...Trevligt :-)

Marie sa...

Ja, Hannas är verkligen trevligt att besöka!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails