onsdag 7 januari 2009

Ett riktigt hantverk


Foto: SVT
Under ledigheten har jag tagit upp en syssla som jag tycker mycket om - att baka bröd. Till vardags kan det vara svårt att få tiden att räcka till men när jag får några lediga dagar kommer inspirationen. Det finns inget bättre än ett gediget hembakat bröd, bäst när det är varmt och bara en liten smula smör på skivan. Mums..
Jag har testat ett recept från programserien Solens mat "Bondlurkens bröd". Det är ett surdegsbröd med durumvetemjöl. Surdegen behöver 2 dygn på sig innan man kan börja baka - men den som väntar på något gott...
Det går att efterlikna stenungsbakat bröd i en vanlig ugn med några enkla knep:
- Lägg det jästa brödet på en förvärmd plåt, då lyfter brödet direkt.
- Spruta in lite vatten i ugnen, brödets yta mjuknar och brödet kan lyfta och blir luftigare.
- Lägg det färdiggräddade brödet på ett galler och spruta lätt med vatten, ytan krakelerar vackert.

1 kommentar:

Carina sa...

Jag håller med dig....om inspirationen. När man får andas ut ett par dagar från vardagslunken så brukar skaparlusten arbeta sig upp till ytan. Jag tycker också om att baka, mest för lyxen att få äta ett ljummet bröd medan smöret smälter lite på det.
Annars går det bra att bygga lr måla lr sy lr.... =)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails