fredag 5 september 2008

Alliumlökar beställda!

Jag har alltid beundrat allium som blommar i maj - juni och lyser upp rabatterna. Jag måste försöka att plantera dessa i min trädgård!

Alliumsläktet är stort, det finns omkring 300 arter. De trivs bäst på en väldränerad plats i solen. Skär man inte ned blomställningen efter blomning står fröställningen kvar länge som prydnad.

I går gjorde jag slag i saken och surfade runt för att shoppa lökar. Jag hittade http://www.plantastic.se/ och det blev raskt en beställning på följande tre sorter:


Allium aflatunense Purple Sensation – Kirgislök Purple Sensation

Djupt purpurvioletta blomhuvuden, mycket omtyckta av humlor. Trevliga i perennrabatten, gärna svävande över lite lägre grannväxter. Arten kommer från centrala asien. Löken har en starkt lukt och sägs kunna skrämma bort sork. Höjd: 70-90 cm




Allium atropurpureum - Vinlök


Vackert mörkt lila/vinröd allium. Härstammar från södra europa.

Höjd: 60-80 cm

Sist men inte minst beställde jag en magnifik...

Allium Gladiator

Vackra bollformade blomställningar som blir upp till 15 cm i diameter.

Höjd: 100 cm




Lökarna levereras i slutet av september. Nu måste jag ta en funderare på var i mina rabatter dessa fina lökar ska få gro. Jag återkommer med resultatet - håll tummarna för att de vill växa hos mig. Bilder: Plantastic.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails