lördag 6 september 2008

Äppeltider

I min frys finns äppelmos kvar sedan förra året. Jag tycker om att safta & sylta men glömmer ibland kvar en del i frysen. Nu är det äppeltider igen och jag måste göra av med förra årets skörd innan jag kan fylla på med nytt. Har du äppelmos så prova gärna detta recept på äppelkaka.



~~~~
1 ägg
1,5 dl socker
4,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
3,5 dl äppelmos
1 tsk kanel
100 g margarin
~~~~

Vispa ihop ägg & socker. Blanda mjöl och bakpulver, rör ned i ägg och sockerblandningen till en torr grynig deg.
Smörj en form med avtagbara kanter. Lägg i hälften av degblandningen i botten av formen. Bred ut äppelmos strö på kanel. Fyll sedan på med resten av degblandningen. Klicka ut margarinet över kakan. Gräddas ca. 55 min i 175 grader.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails