måndag 8 september 2008

Stolt Stormhatt & Ånglok

Lördagen den 30 augusti åkte min son och jag ånglok till Nynäshamn från Stockholm C. Det var lite Harry Potter känsla att finna ett stor stort svart rykande ånglok med många gamla vagnar på Centralen. Det är den ideella föreningen Nynäshamns Järnvägs- museum som värmer upp sitt fina gamla lok och kopplar på vagnar och kör passagerare vid högtidliga tillfällen som Skärgårdsdagen & Julmarknaden i Nynäshamn. http://www.njm.nu/ Vilken stämning ombord, ångvisslan tjöt och alla ombord hade ett stort leende på läpparna. Rekommenderas om man har en fallenhet för gamla grejer - som jag..



Väl framme i Nynäs var kommersen i full gång och intill stationen sålde en handelsträdgård utvalda perenner. Jag fattade direkt tycke för en fin stormhatt (Aconitum napellus). En "mormors" perenn som jag saknar i min trädgård. Stormhatten blir ca 1 meter hög, blommar i juli-september med fina "djupblå munkhättor" och trivs i halvskugga.

Blomman är giftig, främst rötterna, det är bra att känna till. En förteckning över giftiga växter iträdgård 0ch på fönsterhyllan finns här: http://www.odla.nu/giftinformation/giftinformation.shtml

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails